Anders leren met paarden
Leren vanuit je eigen leerstijl
Meer en meer kinderen lopen tegenwoordig helaas vast op school. Leuke, creatieve en vaak sportieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en /of gedragsproblemen. Regelmatig krijgen ze diagnoses als dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, hoogbegaafd of autistisch. Ondanks extra instructie blijven de resultaten achter. Deze kinderen worden elke dag weer geconfronteerd met hun onvermogen omdat de manier waarop de lesstof wordt aangeboden niet past bij hun leerstijl. Hier liep ik bij mijn zoon ( die inmiddels 22 is) heel erg tegenaan. Wat had ik deze kennis toentertijd graag gehad, want het kan anders…
Met Anders Leren met Paarden (ALMP) ervaren de kinderen dat ze wel degelijk kunnen leren omdat de lesstof aansluit bij hun rechts georiënteerde leerstijl: in beweging en visueel/ kinestetisch in plaats van stilzittend en auditief/ digitaal. Door op deze manier de lesstof aan te bieden, zullen schoolresultaten verbeteren, het zelfvertrouwen wordt vergroot en kinderen gaan weer met plezier naar school.
De pony voegt een extra dimensie toe. Het zorgt voor evenwicht tussen de beide hersenhelften waardoor ze beter kunnen samenwerken en alle zintuigen doen mee tijdens de oefeningen op en naast de pony zodat de lesstof goed beklijft. Omdat paarden zoveel impact hebben, zal de leerervaring beter blijven hangen dan in een regulier traject. Een paard oordeelt niet over je, waardoor je je veilig bij een paard voelt. Vanuit veiligheid kun je beter leren.
Vanaf groep 4 van de basisschool kunnen kinderen met paarden worden gecoacht.
Verloop sessies
Nadat je een afspraak hebt gemaakt, krijg je van mij een intake formulier. Deze kun je thuis ( met je kind ) invullen en moet door beide ouders worden ondertekent.
Wanneer het kind wordt gebracht, is het wenselijk dat diegene na een paar minuten weer gaat. Dit om een betere concentratie en focus te bewerkstelligen. Anders is een kind ( onbewust) toch vaak met de zijlijn bezig. Elke sessie starten we met een korte uitleg over de te behandelen lesstof. Soms aan tafel en soms direct in beweging.
In de rijbak wordt de topdownkaart (een kaart waarop staat wat er geleerd gaat worden) nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft.
Na het klaarmaken van de pony volgt een korte warming-up met brain-gymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken.
Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard. Natuurlijk gaan we daarna nog even herhalen wat we allemaal hebben geleerd.
Er zijn ook uitleen huiswerk mapjes beschikbaar, om het thuis nog eens te oefenen.
Modules
Het kind stelt samen met zijn ouder(s)/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind.
Je kunt denken aan een module:
– spelling
– werkwoordspelling
– klokkijken analoog
– klokkijken digitaal
– tafels
– optellen/aftrekken